Zlatan

Om jag fick beskriva Zlatan skulle jag beskriva honom som en ponny med mycket egen vilja, men ett stort hjärta som alltid vill sitt bästa och alltid försöker trots att han ibland gör fel när han försöker.
Jag skulle dock inte klandra honom för det, han är fortfarande endast 7 år som sagt.
Väldigt snäll men jag skulle kunna beskriva honom som en riktig bitch ibland faktiskt.
Han beter sig verkligen som en fuxmärr, man kan ju inte tro att han är en valack iallafall...
Om han tycker att han inte ska göra det du kräver så gör han de inte heller, spelar ingen roll hur många gånger du suttit på hans rygg eller hur erfaren du här han försöker alltid en gång minst.
Med mig har han aldrig kommit undan, jag tror att hade jag inte varit så tuff på honom som jag är, men samtidigt så otroligt noga med att berömma oftaa och mycket så hade han inte varit den ponny han är idag. Jag skulle kalla honom väl uppfostrad som egentligen vet vad han får och inte får göra men ibland testar gränserna ändå lite försiktigt för att se om han kan lyckas ändå.
-
Zlatan är en väldigt enkel ponny att åka häst på, men däremot att verkligen rida, jobba jobba är han inte alltid den enklaste att ha o göra med. Han kan vara tjafsig som få och gör gärna de mesta för att komma undan arbete. Man får inget gratis (förutom om de står ett hinder framför kanske..) annars får man jobba mycket. Han är mycket häst att jobba med trots att man inte kan tro det, men han är faktiskt inte helt enkel.
Man vet heller aldrig när han kan få för sig att protestera.
-
Något jag stör mig på är när folk inte säger åt sina hästar, jag har sagt till alla som rider Z att om han inte gör som man ber om eller om han dummar sig så ska man GÅ PÅ honom ordentligt, inte sitta och trycka han lite i sidorna heller.
Om han ställer sig och typ försöker komma undan med mig, så ponnysparkar jag till slut honom och ryter ordentligt åt honom med rösten, den lyssnar han bra på tillsammans med skänklar. För det är de han behöver, han behöver veta vem som bestämmer annars tar han över och då blir han inte rolig.
Han spelar också gärna oskyldig...
Han testar gärna gränser, men de blir bättre, man lär känna honom och kan hans knappar som jag kan nu, och då vet jag om och när han kan få för sig något och vad. Jag är heller inte rädd för att ramla av honom och blir aldrig rätt när jag åker av honom.
.
Han blir en helt annan ponny om du tar fram galoppbommar, hinder eller cavaletti. Hahah han blir sååå glad!! Han blir SÅ taggad för minsta lilla och då får man sitta och hålla i honom istället, både han och jag tycket det är de ROLIGASTE som fins UTAN tvekan!! Därför är jag SÅ taggad tills imorgon, och därför han hoppar så högt över alla små krysshinder, han tycker de är för litet så han låtsas att de är större haha! Finns inget bättre än att hoppa Z! Eller att galoppera ute, han äääälskar det och jag låter alltid honom springa fooooooort!!
Så please säg aldrig mer att det inte finns vilja, teknik eller kapacitet i min ponny för här finns allt och lite till så de bara skriker om de!! Jag tror han kan bli ganska farlig på tävlingsbanorna i framtiden.

Hur skulle ni beskriva eran ponny?
/Johanna

Kommentarer
Postat av: Amanda

Dock brukar alla hästar hoppa högre på kryss för att dom inte ser hur höga dom är i mitten hehee.

Nej men han hoppar riktigt fint när han väl har rätt fart och kommer in rätt :)

2012-06-18 @ 21:09:55
URL: http://klasika.blogg.se/
Postat av: Stinaaa

Acke är typ en klok pensionär, så beskriver jag honom. men han kommer ALDRIG sluta vilja, 17 år med en jädra massa skador hejvillt men lat och trött på livet? knappast!!!!

full rulle på den ponnyn i alla situationer! positivaste, ärligaste och genomsnällaste ponnyn jag någonsin mött i HELA mitt liv. faktiskt aldrig mött en ponny som honom, och man måste verkligen lära känna honom för att förstå det.



hans personlighet går inte att beskriva, han är den där grabben som knuffar sina killkompisar i ryggen när han är lite busig osv. han är inte gosig med mig, aldrig. han visar sin uppskattning mot mig genom att ge mig en fet blöt puss när jag går förbi ibland, eller så står han och bufflar och gnager på mig, haha så söt!!!!!! orkar inte med honom pluttinutten

2012-06-18 @ 23:18:37
URL: http://stinalaarssoon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0